Ga naar inhoud
Btechnics Logo Btechnics Logo Btechnics Logo
  • BTECHNICS
  • DIENSTEN
  • REALISATIES
  • NIEUWS
  • CONTACT

Elektriciteit afgekeurd? Dit zijn de meest voorkomende fouten.

Home/Nieuws/Elektriciteit afgekeurd? Dit zijn de meest voorkomende fouten.
  • Bekijk grotere afbeelding

Elektriciteit afgekeurd? Dit zijn de meest voorkomende fouten.

Snap jij ook niets van het verslag van je afgekeurde elektrische installatie? Je bent zeker niet de enige. Nochtans is een goed begrip van dit document belangrijk om de omvang van de werken én de kosten in te schatten. Samen met Bart Stroobants van keuringsorganisme OCB overlopen we de vijf grootste boosdoeners, hoe je die oplost en de omvang van het prijskaartje.

Keuring? Welke keuring?

Bij de verkoop van een woning is een elektrische keuring verplicht als de installatie dateert van vóór 1 oktober 1981. Zo weet je als koper waar je aan toe bent: of de installatie veilig is en of je nog kosten hebt om ze in orde te brengen.

“Vraag verslag op voorhand!”

“Maar het venijn zit in de staart van de wet”, waarschuwt Bart Stroobants. “De koper moet het keuringsattest pas overhandigen aan de koper bij het verlijden van de akte. Maar voor die laatste is het dan natuurlijk al te laat. Daarom raad ik elke koper aan om het keuringsverslag op voorhand op te vragen. Tenzij je in het compromis laat opnemen dat de verkoop niet doorgaat als blijkt dat de installatie niet goedgekeurd is.”

Toch is er vandaag de dag meer transparantie dan voorheen, meent Stroobants: “Makelaars of notarissen stellen het keuringsverslag vaak eerder ter beschikking. Kopers zijn namelijk zelf ook al beter op de hoogte.”

Tijd voor het echte werk. Bart Stroobants wijst op de vijf meest voorkomende fouten bij afgekeurde installaties.

Een voorbeeld van een keuringsverslag.

  

Voor installatiedelen die dateren van na 31 september 1981 moet elk stopcontact voorzien zijn van een geaard stopcontact.

  

Fout 1: elektrische schema’s ontbreken

Diagnose: “Nochtans dienen deze verplicht aanwezig te zijn, vermeldt het algemeen reglement op de elektrische installatie (AREI). Het gaat om het eendraadschema (dat enkel de elektrische installatie weergeeft, red.) en het situatieschema (het grondplan van de woning met daarop alle elektrische punten, red.). Zonder die schema’s weet je bij problemen bijvoorbeeld niet welke kring je moet afsluiten.”

Oplossing: “Btechnics tekent jouw elektrische installatie uit met een gespecialiseerd softwarepakket. Wij brengen de gehele installatie in kaart en bezorgen je nadien de plannen en duidelijk overzicht.”

Kost: “Bij deze schema’s komen geen materiaalkosten kijken, maar toch is het geen evident karwei. Afhankelijk van de omvang van de installatie komt er heel wat zoekwerk aan te pas. Veelal doet Btechnics dit samen met de klant aangezien hij de elektrische installatie vaak wat beter kent door het dagelijkse gebruik.

Zonder het eendraadschema (zie afbeelding) en het situatieschema weet je bij problemen niet welke kring je moet afsluiten.

  

Fout 2: isolatiefout

Diagnose: “Bij dit type fout vloeit er een kleine elektrische stroom van de geleider naar de aarde, bijvoorbeeld als gevolg van slecht geïsoleerde elektrische geleiders, vocht, … Dit kan een ernstige tekortkoming betekenen, met eventueel risico op brand en/of elektrocutie.”

Oplossing: “Mogelijk komt er heel wat zoekwerk bij kijken om de locatie(s) van de fout(en) op te sporen. Hiervoor heb je een speciale isolatiemeter nodig. Deze genereert een testspanning van 500 volt. Met een gewone weerstandsmeter (ohmmeter) lukt dit niet. Ook moeten er leidingen losgekoppeld worden in schakelaars, stopcontacten en lichtpunten.”

Kost: “Deze kan sterk variëren. Gaat het maar om één fout in een buitenverlichtingsarmatuur als gevolg van vocht? Of zitten er meerdere verspreide fouten in (oude) leidingen? In de meeste gevallen zijn de kosten eerder beperkt.

Fout 3: differentieelschakelaar ontbreekt

Diagnose: “Een differentieel- of aardlekschakelaar maakt de elektrische installatie automatisch spanningsloos als er een bepaalde verliesstroom of lekstroom optreedt. Een cruciaal veiligheidselement van de installatie.”

Oplossing: “Er moet een differentieelschakelaar geïnstalleerd worden aan het begin van de elektrische installatie.”

Kost: “Te verwaarlozen. Een differentieelschakelaar is snel geïnstalleerd en heb je al vanaf ongeveer 100 euro.”

Fout 4: probleem met de continuïteit van de aarding

Diagnose: “Bepaalde stopcontacten met aardingspen zijn niet daadwerkelijk verbonden met het aardingssysteem. Voor delen van de elektrische installatie die dateren van voor 1 oktober 1981 bestaat er een uitzondering: niet-geaarde stopcontacten mag je laten zoals ze zijn áls hun voeding geen beschermingsleider (PE) bevat, maar dan mogen ze geen aardingspennetje bevatten.”

“Deze uitzondering geldt niét voor toestellen van klasse 1. Dit zijn toestellen die een aarding vereisen, zoals de was- en de vaatwasmachine, de droogkast, de microgolfoven, … Mogelijk zijn hier wel beschermingsgeleiders aanwezig, maar deze zijn ergens onderbroken.”

Oplossing: “Voor installatiedelen die dateren van na 31 september 1981 moet elk stopcontact voorzien zijn van een geaard stopcontact. Idem voor installatiedelen daterend van voor 1 oktober 1981 en die dienen voor het voeden van een toestel van klasse 1.”

Kost: “Hoe meer stopcontacten niet geaard zijn, hoe hoger de kostprijs. Voor het aansluiten van aardingspennen moeten mogelijk nieuwe geleiders (die een beschermingsgeleider of PE bevatten) bijgeplaatst worden. Dit vereist vaak kap- en breekwerk.”

Fout 5: foutief ingebouwde stopcontacten en schakelaars in houten wanden

Diagnose: “In houten wanden moeten stopcontacten en schakelaars ingebouwd worden in een speciaal daarvoor gemaakte inbouwdoos. Is dat niet het geval, dan is de elektrische installatie niet veilig.”

Oplossing: “Alle stopcontacten en schakelaars demonteren en correct opnieuw installeren. Dit is detailwerk waar heel wat tijd in kruipt.”

Kost: “Afhankelijk van het aantal foutief ingebouwde stopcontacten en schakelaars. De materiaalkost is hier verwaarloosbaar.”

“Breng het onmiddellijk in orde”

Een afgekeurde installatie moet je binnen de achttien maanden na het verlijden van de akte in orde brengen. Tenzij anders vastgelegd in de verkoopsakte valt dit ten laste van de koper. Maar zolang wacht je best niet, benadrukt Stroobants: “Doe het onmiddellijk, want er staan mensenlevens op het spel! Zeker in het geval van een isolatiefout en de afwezigheid van een verliesstroomschakelaar is het risico op brand of elektrocutie reëel. Bovendien kan je verzekeraar in geval van een incident dwars gaan liggen omdat je niets hebt ondernomen om de installatie te regulariseren”, besluit Bart Stroobants.

Door Btechnics|2019-12-13T17:57:53+00:00oktober, 2019|Nieuws|

Dit artikel delen? Laat je gaan!

FacebookTwitterLinkedInWhatsAppTumblrPinterestE-mail

Gerelateerde berichten

  • Huisautomatisering bij nieuwbouw
    Huisautomatisering bij nieuwbouw

    Huisautomatisering bij nieuwbouw

    april, 2021 | 0 Reacties
  • Baanbrekend, niet muurbrekend – Niko Home Control
    Baanbrekend, niet muurbrekend – Niko Home Control

    Baanbrekend, niet muurbrekend – Niko Home Control

    maart, 2021 | 0 Reacties
  • Rookmelders vanaf Nieuwjaar verplicht in élke Vlaamse woning
    Rookmelders vanaf Nieuwjaar verplicht in élke Vlaamse woning

    Rookmelders vanaf Nieuwjaar verplicht in élke Vlaamse woning

    december, 2019 | 0 Reacties
  • In 6 stappen naar een energiezuinige woning
    In 6 stappen naar een energiezuinige woning

    In 6 stappen naar een energiezuinige woning

    maart, 2019 | 0 Reacties

Correspondentieadres:
Nieuwstraat 79a – 9840 De Pinte

Toonzaal/magazijn/afhalingen:
Heirweg 32 – 9840 De Pinte

info@btechnics.eu
09 298 02 28

  • BTECHNICS
  • DIENSTEN
  • REALISATIES
  • NIEUWS
  • CONTACT
Btechnics 2016 -  | Alle rechten zijn voorbehouden | Webdesign by BT | Btechnics IOT
Page load link
Btechnics.be maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te vergroten. Door verder te gaan geeft u toestemming voor alle cookies en een optimale surfervaring. Voorkeuren Verder gaan

Cookies

Btechnics.be gebruikt cookies voor: - Het opslaan van uw voorkeuren, zoals taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc. Het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van uw scherm Het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan zodat u die niet telkens opnieuw hoeft in te voeren - Het lezen van uw browserinstellingen om onze website optimaal weer te geven op uw beeldscherm - Het opsporen van misbruik van onze websites en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren Het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de website bereikbaar blijft - Het onthouden van informatie die u invult op de verschillende pagina’s tijdens het afrekenen of bestellen, zodat u niet telkens al uw gegevens opnieuw hoeft in te vullen. - Het opsporen van bugs of andere problemen met de code van de site.

Social Media

De artikelen en video’s die u op onze website bekijkt, kan u door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van cookies van sociale media netwerken, zodat deze u herkennen op het moment dat u een artikel of video wilt delen. Daarnaast plaatsen sociale media netwerken ook cookies wanneer we hun content integreren in onze artikels, bijvoorbeeld wanneer een Instagram-filmpje wordt ingeladen. Voor de cookies die de sociale media netwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen we naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven. Concreet gaat het om cookies van de volgende partijen:

Statistisch

Om te bepalen welke onderdelen van de website het interessantst zijn voor onze bezoekers, proberen we continu te meten hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke items het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken we cookies. Van de informatie die wij met deze cookies verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina’s bezocht worden en waar bezoekers over het algemeen de meeste tijd doorbrengen. Hierdoor zijn we in staat de structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages herleiden we niet naar personen.
Ga naar de bovenkant